20.11.2017

DNA tuo Saloon uuden NB-IoT tekniikan

DNA:n matkapuhelinverkossa otetaan Salossa käyttöön kapeakaistainen NB-IoT -tekniikka. Uusi tekniikka mahdollistaa yhä erilaisempien antureiden ja haastavissa paikoissa olevien laitteiden yhdistämisen tehokkaasti 4G-verkkoon. Salon seudun yrityksille tämä tarkoittaa mahdollisuutta käyttää uusinta tekniikkaa oman liiketoimintansa kehittämiseen.

”DNA:n moderniin 4G-verkkoon on mahdollista tuoda uusia valmiuksia nopeastikin. NB-IoT toiminnallisuuden tuomme Salon seudun 4G-verkkoomme, koska alueen yrityksissä sille on jo kova tarve. NB-IoT tekniikka tuodaan alussa Salon IoT Campuksen alueelle, mutta kun liiketoiminta edellyttää meillä on hyvät mahdollisuudet aktivoida tekniikka isommallekin alueelle”, kertoo DNA:n IoT myyntipäällikkö Tuomas Kolkka.

NB-IoT -teknologian etuina ovat vähäinen energiankulutus ja toimintavarmuus haasteellisilla kuuluvuusalueilla, ja se mahdollistaa uusia tehokkaita tapoja huolehtia esimerkiksi kuntien ja yritysten infrapalveluista. NB-IoT:n teknologisena etuna on, että se voidaan ottaa käyttöön kaistalla, jonka leveys on vain 200kHz normaalisti noin 10-20 megahertsin LTE-kanavasta. NB-IoT:n teknologisena etuna on, että se voidaan ottaa käyttöön hyvinkin nopeasti aktivoimalla uusi toiminnallisuus nykyisiin 4G LTE -verkkoihin. Yhden NB-IoT-tukiasemasolun arvioidaan pystyvän tukemaan tuhansia NB-IoT-yhteyttä käyttäviä päätelaitteita.

Salossa toimiva teleoperaattori Lounea näkee NB-IoT:n Saloon tulemisen erittäin merkityksellisenä seutukunnalle.  ”Olemme kumppanimme DNA:n kanssa pitkän aikaa yhdessä kehittäneet Salon tietoliikennepalveluja ja tämä oli kannaltamme luonnollinen jatkumo. Lounean tavoitteena on kehittää toimialueensa tietoliikennepalveluja maailman huippuluokkaan ja valokuituinvestointien lisäksi se merkitsee myös mobiilin teknologian täysimääräistä hyödyntämistä”, kertoo Lounean toimitusjohtaja Veli-Matti Viitanen. ”NB-IoT tuo uusia mahdollisuuksia alueemme yrityksille kehittää omaan liiketoimintaansa.  Esimerkiksi erilaisten sensoreiden kytkeminen internetiin laajamittaisesti mahdollistuu jo nykyisten verkkojen aikana, eikä yritysten tarvitse odottaa 5G:n tulemista. Salon IoT Campus tarjoaa yrityksille ainutlaatuisen ympäristön tuotekehitykselle ja haluamme olla mukana tukemassa tuota kehitystä.”