Hyppää pääsisältöön
Front page
Tuki ja ohjeita valokuituyhteydelle

Tuki ja ohjeita valokuituyhteydelle

Jos Internetyhteytesi ei toimi tai pätkii, tarkista ensin häiriötiedotteistamme, onko alueella mahdollisesti yleinen vika. Tarkista myös laitteiden toiminta alla olevan listan avulla, ennen kuin otat yhteyttä häiriöpalveluumme.

Valokaista yhteys ei toimi

Käynnistä kuitupääte uudelleen ottamalla siitä virtajohto hetkeksi irti. Kun kuitupääte käynnistetään, pitää odottaa hetki (n. 2 minuuttia), jotta yhteys muodostuu uudelleen. Käynnistä myös tietokoneesi ja mahdollinen langaton reititin, kytkin tms. uudelleen. Testaa nyt yhteyden toiminta.

Jos yhteys ei edelleenkään toimi testaa seuraavat asiat:

  • Kytke tietokone verkkokaapelilla suoraan kuitupäätteeseen (ei erilliseen reitittimeen tai kytkimeen). Verkkokaapelissa on muovinen painike, millä kaapeli lukittuu liittimeen. Varmista, että kaapeli napsahtaa kunnolla paikalleen. Testaa yhteyden toiminta. Mikäli yhteys toimii suoraan kuitupäätteestä, on vika kuitupäätteen jälkeisessä sisäverkossa esim. langattomassa reitittimessä.
  • Kokeile yhteyden toimintaa jollakin toisella laitteella esim. tietokoneella. Jos yhteys toimii toisella laitteella, ei vika ole kuituliittymässä.

  

Mikäli tarkistamisen jälkeenkään yhteys ei toimi, ota yhteyttä häiriöpalveluumme 0800 30304. Palvelemme 24/7. 

Ota yhteyttä tietokoneen ääreltä, silloin voimme tarkistaa linjan tilan ja käynnistää korjaustoimenpiteet.

 Valokaista yhteys pätkii

Nykyään suuri osa kodin laitteista toimii langattomasti verkossa. Tällöin voi olla ongelmien ilmaantuessa tarpeen testata, rajoittuuko ongelma nimenomaan langattomaan yhteyteen vai onko kyse muusta häiriöstä. Langattoman verkkoyhteyden kattavuuteen vaikuttaa kotona moni asia, kuten seinärakenteet ja etäisyydet. Jos yhteys ei riitä kattamaan koko alaa, on tähänkin saatavilla erilaisia ratkaisuja.

  • Kytke tietokone verkkokaapelilla suoraan kuitupäätteeseen (ei erilliseen reitittimeen tai kytkimeen). Verkkokaapelissa on muovinen painike, millä kaapeli lukittuu liittimeen. Varmista, että kaapeli napsahtaa kunnolla paikalleen. Testaa yhteyden toiminta. Mikäli yhteys toimii suoraan kuitupäätteestä, on vika kuitupäätteen jälkeisessä sisäverkossa esim. langattomassa reitittimessä.
  • Jos yhteys pätkii myös suoraan kuitupäätteestä verkkokaapelilla, olisi hyvä testata myös toisella laitteella sekä verkkokaapelilla yhteyden toiminta.

Mikäli tarkistamisen jälkeenkin yhteys pätkii, ota yhteyttä häiriöpalveluumme 0800 30304. Palvelemme 24/7. 

Ota yhteyttä tietokoneen ääreltä, silloin voimme tarkistaa linjan tilan ja käynnistää korjaustoimenpiteet.

 

Yritysvalokaista

Vikaa sisäverkossa vai muualla?

Mikäli käytössäsi on sisäverkko (WLAN, reititin, kytkin jne.), niin varmista yhteyden toimivuus suoraan kuitupäätteestä kaapelilla. Näin saadaan varmistettua, että vika ei jää sisäverkkoon. Kytke verkkokaapeli tietokoneesta suoraan kuitupäätteeseen. Varmista, että kaapeli napsahtaa kunnolla paikalleen. Jos yhteys alkaa toimia jää vika sisäverkkoon. Käynnistä tässä tapauksessa kaikki muut laitteesi uudelleen (tukiasemat, reitittimet jne.).

Mikäli tarkistamisen jälkeenkään yhteys ei toimi, ota yhteyttä häiriöpalveluumme 0800 30344 tai postilla asiakastuki@lounea.fi. Palvelemme 24/7.