Hyppää pääsisältöön
Front page
Tuki ja ohjeita maksupäätteille

Tuki ja ohjeita maksupäätteille

0

Maksupäätteiden tekninen tuki


Nets Finland Oy

010 80 40 40 (pvm/ppm + ALV)
Maksupäätetuki 24/7

 

Käyttöohjeita

ICT250E, iWL250G ja iWL250B (viking)

ICT250E, iWL250G ja iWL250B (EMV)

 

 

Usein kysyttyä maksupäätteiden vikatilanteista

Onko maksupäätteesi ollut pitkään käyttämättä?

Katso tästä ohjeet kuinka otat päätteen sujuvasti takaisin käyttöön.

Yhteysongelmat

Kannettavan maksupäätteen yhteysongelmat

Kokeile käynnistää laite uudelleen.

Poista pääte lataustelineen päältä. Maksupääte sammutetaan painamalla keltaista ja piste –näppäintä yhtä aikaa, kunnes näytön valo sammuu. Maksupääte käynnistyy uudelleen asettamalla se lataustelineen päälle tai painamalla alhaalla olevaa nuoli-näppäintä (930G/B-malli) tai vihreää (IWL250G/B-malli).

Muiden maksupäätteiden yhteysongelmat

​Kokeile käynnistää uudelleen. Uudelleenkäynnistys tapahtuu painamalla keltaista ja piste -näppäintä yhtä aikaa, kunnes näytön valo sammuu. Pääte käynnistyy automaattisesti uudelleen. Pääte sammuu kokonaan, kun virtajohto irroitetaan pistokkeesta

GPRS-laitteen ruudulla lukee "SIM Code?"

​Päätteelle tulee syöttää SIM-kortin PIN-koodi uudelleen. Oletuskoodit ovat Soneralla 0000, Elisalla 1234, DNA:lla 1234. Ohjeet PIN-koodin syöttämiseen löydät käyttöohjeista.

GPRS-laitteen ruudulla lukee "GPRS-virhe -7 -8 tai -9"

​Pääte ei ole saanut yhteyttä verkkoon, käynnistä pääte uudelleen. Mikäli ongelma ei poistu uudelleenkäynnistyksellä kannattaa tehdä pidempi 15 min. virtakatko päätteelle. Mikäli ongelma jatkuu, ole yhteydessä tekniseen tukeen.

GPRS-laitteen ruudulla lukee "GPRS-virhe -99"

​Testaa SIM-kortin toimivuus kännykässä ja ole tarvittaessa yhteydessä tekniseen tukeen. 

Kun tapahtumien automaattinen lähetys on epäonnistunut

​Uudelleenkäynnistä maksupääte ja tee lähetys manuaalisesti. Ohjeet manuaaliseen lähetykseen löydät käyttöohjeista.

Laite tulostaa kuitille "Esiyhteysvirhe -4"

​Pääte ei ole saanut yhteyttä pankkiin, käynnistä pääte uudelleen ja tee manuaalinen pankkilähetys. Ohjeet manuaaliseen lähetykseen löydät käyttöohjeista.

Laite tulostaa kuitille "Esiyhteysvirhe -11"

Kuitilla lukee käyttö/siirto-avain ei ole voimassa.

Käyttöavain: Nollaa maksupäätteestä käyttöavain ja yritä pankkiyhteyttä manuaalisesti, ohjeet löydät ohjekirjasta. Jos tämä ei auta, ole yhteydessä tilipankkiisi ja tarkasta syy.

Siirtoavain: Uudet pankin siirtoavaimet eli PATU:t tulee syöttää maksupäätteeseen, ohjeet löydät ohjekirjasta. 

Käynnistys

Erillismaksupääte ei käynnisty ja ruudulla lukee "Terminal failure", "Alert irruption" tai "Tamper detected"

​Ole yhteydessä maksupäätetukeemme, pääte on mennyt vikasietotilaan ja se tulee vaihtaa viipymättä. 

Erillismaksupääte ei käynnisty ja sen ruudulla lukee "Connection failure"

​Maksupäätteen käyttämä verkkoyhteys ei ole toiminnassa, joten maksupääte ei saa ladattua tarvittavia parametreja. Tarkasta verkkoyhteyden toiminta ja käynnistä maksupääte uudelleen painamalla keltaista ja piste/pilkku näppäimiä samanaikaisesti noin kahden sekunnin ajan. Maksupäätteen voi käynnistää uudelleen myös painamalla F – Maksutoiminnot – Uudelleenkäynnistys.

Erillismaksupääte käynnistyy mutta ruudulla lukee "Käytössä vanhentuneet parametrit käynnistä pääte uudelleen"

​Sulkulistojen ja korttitaulujen nouto ei onnistunut. Maksupäätettä voi käyttää, mutta kaikki toiminnot eivät ole käytettävissä. Tarkista maksupäätteen verkkoyhteys ja käynnistä maksupääte uudelleen painamalla keltaista ja piste/pilkku näppäimiä samanaikaisesti noin kahden sekunnin ajan. Maksupäätteen voi käynnistää uudelleen myös painamalla F – Maksutoiminnot – Uudelleenkäynnistys.

Raportointi ja aineistonsiirto

Laite tulostaa kuitille "Aineistonsiirtovirhe/PTE kuittausvirhe"

​Ole yhteydessä maksupäätetukeemme. Teknisen tuen yhteystiedot.

Laite tulostaa kuitille "Tiedonsiirtovirhe 202/205"

​Tarkista myyntiraportista onko pääte lähettänyt silti tapahtumat. Mikäli myyntiraportilla näkyy vielä tapahtumia,  käynnistä maksupääte uudelleen ja tee manuaalinen tiedonsiirto. Myyntiraportin tulostamiseen sekä manuaalisen tiedonsiirron tekemiseen löydät ohjeet ohjekirjasta.

Erillismaksupääte ei ole tulostanut erälähetysraporttia tai raportin epäonnistuneita -sarakkeessa lukee nollaa suurempi lukema

​Maksutapahtumien lähetys ei ole onnistunut. Laite lähettää tapahtumat uudelleen automaattisesti seuraavan automaattisen erälähetyksen ajankohtana. Laitteelta voi tehdä myös manuaalisen erälähetyksen painamalla F – Maksutoiminnot – Lähetä tapahtumat. Maksupääte tekee lähetyksen, tulostaa raportin ja käynnistyy uudelleen.

Erillismaksupäätteestä saatavat raportit

​Laite tulostaa lähetyksen yhteydessä tilityseräraportin (lähetetyt tapahtumat korttityypeittäin) sekä lähetysraportin (montako tapahtumaa lähetettiin yhteensä). Mikäli tarvitset monipuolisempaa raportointia (esim. kuukausiraportit) tai haluat seurata yksittäisiä vastaanotettuja tapahtumia, kirjaudu EmvHost-verkkopalveluun. Mikäli sinulla ei ole vielä tunnuksia, voit tilata ne muutosilmoituksella.

Laitteen ruudulla lukee "Multiline pääte, toiminto ei käytössä"

​Päätteelle tulee tehdä tiedonsiirto. Ohjeet manuaaliseen tiedonsiirtoon löydät ohjekirjasta

Kuittien tulostaminen

Pääte ei tulosta kuittia

​Tarkista, että maksupäätteessä on kuittipaperia, ja että kuittipaperi pääsee rullaamaan esteettä. Edellisen kuittirullan hylsy tulee poistaa kuittirullakotelosta.

Pääte tulostaa kuitin mutta kuitille ei tulostu tekstiä

​Varmista että maksupäätteen akku on latautunut ja käynnistä maksupääte uudelleen. Tarkista, että kuittirulla on lämpökirjoittimelle sopivaa paperia ja rulla on oikeinpäin