Hyppää pääsisältöön
Front page
Testaa nettisi nopeus

Nopeustesti

Näin mittaat nettisi nopeuden oikein:

 

1. Käytä mittaamiseen Speedtest by Ookla -sovellusta

Kun teet mittausta yli 100M nopeuksiin on sovelluksen antama mittaustulos luotettavampi kuin selainpohjainen nopeusmittaus.

Sovellus on saatavana AndroidinApplen ja Windowsin sovelluskaupoista.

2. Käytä verkkokaapelia, mikäli mahdollista

Mikäli teet mittausta tietokoneella, kytke tietokone suoraan verkkokaapelilla kuitupäätteeseen, modeemiin tai seinän datarasiaan. Mikäli käytät mittaamiseen esim. mobiililaitetta, huomioi että langaton lähiverkko (WLAN) voi alentaa merkittävästi maksiminopeutta.

3. Sulje kaikki muut käytössä olevat sovellukset

Liittymäsi maksiminopeuteen vaikuttaa muut nettiyhteyttäsi käyttävät laitteet ja sovellukset. Varmista että mm. pelikonsolit, suoratoistopalvelut ja muut mahdolliset lataukset ovat pois päältä. Tarkista myös ettei VPN-yhteys (esim. F-Secure Freedome) ole päällä. Nopeustesti VPN:n yli mittaa ainoastaan tiedonsiirtokyvyn, ei kuituliittymän nopeutta.

Miksi minun tulisi ladata sovellus nopeuden mittaamiseen?

Sovelluksen antama mittaustulos on luotettavampi kuin selaimen kautta tehty mittaus.

Miksi nopeuteni ei vastaa luvattua?
  • Testasitko langattoman lähiverkon (WLAN) kautta? Langaton WLAN-yhteys on aina kiinteää hitaampi ja langattoman verkon nopeuteen vaikuttaa useampi asia, kuten WLAN –laitteen ikä ja sijoituspaikka sekä muiden WLAN-verkon laitteiden suorituskyky. Lue lisää aiheesta blogikirjoituksestamme.
     
  • Tarkista käyttämäsi verkkokaapeli: Tietokoneen ja kuitupäätteen tai modeemin välisen kaapelin on oltava hyväkuntoinen nopeustestiä tehdessä ja joskus pelkkä kaapelin vaihtaminen uuteen voi auttaa parantamaan yhteyttä. Varmista myös, että käytetty verkkokaapeli on vähintään CAT5e- tai CAT6-tasoinen (merkintä löytyy useimmiten kaapelista)
     
  • Ota huomioon vaihteluväli: Löydät nettiyhteyksiemme vaihteluvälit palvelukuvauksista.


Voit aina ottaa yhteyttä myös asiakastukeemme, mikäli koet nettiyhteytesi kanssa ongelmia. 

Miten voin parantaa nopeuttani?
  • Onko nykyinen nettinopeutesi liian hidas? Tarjoamme lisänopeuksia aina 1000M asti. Voit tarkistaa ja tehdä nopeudennoston näppärästi OmaLounea -palvelustamme. Voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme.
     
  • Onko ongelmana, että WLAN ei kata koko asuntoasi? Onko käytössäsi jo useita vuosia vanha WLAN-reititin tai onko reititin sijoitettu siten, että WLAN ei toimi enää asunnon toisissa kerroksissa tai esim. asunnon toisessa päässä? Ratkaisu on vaihtaa nykyinen reititin TP-Link Deco Mesh -tukiasemiin, joita voit sijoittaa asuntoon tarvitsemasi määrän, jolloin WLAN toimii siellä missä haluatkin sen toimivan. Lue lisää ja tee tilaus uusista tukiasemista.
Mitä nopeustestin termit tarkoittavat?
  • Download kertoo sen internetyhteyden nopeuden, jolla lataat tietoja tietokoneellesi. Tämä on enimmäismäärä, jonka tietokoneesi voi vastaanottaa internetistä sekunnissa. Latausnopeutta kuvaava termi on ”megabittiä sekunnissa” (Mbps).
     
  • Upload kertoo nopeuden, jolla tietokoneesi eli yhteytesi pystyy lähettämään informaatiota ulos. Myös tämä nopeus mitataan Mbps:ssä.
     
  • Ping kertoo kuinka pitkä aika kuluu yhden tietopaketin lähettämiseen vastaanottavalle palvelimelle ja takaisin. Annettu arvo ilmoitetaan millisekunteina (ms). Mitä pienempi ping on, sitä parempi yhteys on mm. verkkopelaamisessa.
Käytössäni on TP-Link Deco reititin, miten teen nopeustestin käyttämällä Deco -sovellusta?

Voit tehdä nopeustestin avaamalla TP-Link Deco -sovelluksen:

  1. Valitse alhaalta  "Lisää"
  2. Valitse "Testaa internetin nopeus"
    Mittaus kestää n. 2min
  3. Saat mittaustuloksen