Hyppää pääsisältöön
Front page
11.11.2021
Tags:
Valokuitu
Valokuituhankinta
vertailu

Vältä sudenkuopat valokuituhankinnassa

Vältä sudenkuopat valokuituhankinnassa

Hienoa, valokuituliittymien tarjonta on nyt lähtenyt Suomessa toden teolla vauhtiin! Markkinoilla on monta kilpailevaa toimijaa eri tarjouksilla. Moni kakku on päältä kaunis, mutta lähempää katsottuna liittymistä paljastuu yllättäviä eroja. Vältä valokuituhankinnan sudenkuopat tarkistamalla taustat.

 

Valokuitu oli vielä muutama vuosi sitten uutta tekniikkaa, jonka tarvetta piti erikseen perustella asiakkaille. Nyt kun kaikilla on kokemusta toimivien tietoliikenneyhteyksien merkityksestä niin työhön, opiskeluun kuin vapaa-ajalla viihtymiseenkin, on pohdinta siirtynyt liittymätoimittajan valintaan. Varsinkin suuremmissa kaupungeissa kilpailu on kovaa ja lyhytaikaisina kampanjoina voidaan tarjota jopa 0€ valokuituliittymää useammankin operaattorin voimin. Mikä näistä nyt pitäisi valita?

Onneksi valintaa ei tarvitse tehdä arvailemalla, parilla helpolla tarkistuksella jyvät kyllä irtoavat akanoista.

 

Palveluiden hinta tarjouksen jälkeen

Valokuituliittymää käytetään vuosikymmenten ajan. Liittymähinta maksetaan kerran, mutta palveluista joka kuukausi. Moni toimija tarjoaa nyt liittymän tilaajalle edullista lyhytaikaista kampanjahintaa laajakaistasta mutta hinta voi nousta myöhemmin reippaasti korkeammaksi – eikä halvempaa ole tarjolla. Toisilla operaattoreilla liittymästä maksetaan kuukausittaista liittymämaksua verkko-operaattorille ja erikseen palveluoperaattorille vielä lisää laajakaistasta.

Jos kaikelle tälle lasketaan kokonaiskustannus esim. viiden vuoden ajalta, se halpa liittymä voikin olla kokonaisuutena varsin kallis.


Neuvo #1: Kannattaa viettää hetki laskien liittymän kokonaiskustannusta pidemmällä ajalla, sekä hankintahinta että käyttökulut: Voit säästää suuria summia.

 

Milloin liittymä toimitetaan – vai toimitetaanko? Ja kuka toimittaa?

Valokuituliittymien markkinan käydessä kuumana, kauppaa käydään joskus erikoisin ehdoin. Liittymätilaus otetaan vastaan, mutta operaattori saattaa esim. varata oikeuden päättää vasta 24kk päästä aikooko edes aloittaa tietyn alueen rakentamista. Onko operaattori liikkeellä tosissaan näillä ehdoilla toimiessaan, vai etsitäänkö kirsikoita kakusta? Onko operaattorilla lainkaan aiempaa kokemusta valokuituliittymien rakentamisesta ja laajakaistapalveluiden toimittamisesta?

Liittymää myyvä operaattori voi lisäksi esiintyä täysin suomenkielisellä nimellä ja myyjäkin haastella lupsakkaasti paikallismurretta. Se ei kuitenkaan kerro siitä minkä yrityksen asiakkaaksi päädyt tai minkälaiset omistusjärjestelyt sen takana piilevät. Liittymä voi siirtyä aivan toiselle yritykselle ja sen taustalla oleva kuituverkko jäädä lopulta ulkomaisten pääomasijoittajien haltuun. Tämä on sama tilanne kuin monissa sähköverkoissa nykyään, eli riskitekijöitä ei ole ihan vaikea arvata.


Neuvo #2: Tutki sopimuksen ehdot ja toimijan taustat. Mieti mikä arvo sinulle on kotimaisuudella. Montako liittymää operaattori on jo rakentanut valmiiksi? Vaadi myyjältä selviä aikatauluja ja liittymäsi toimittamisen takaraja

 

Palveluvalikoima, saatko mitä haluat vai arvaamattomia lisäkuluja?

Valokuidusta tulee ensin mieleen nopea laajakaista, mutta on myös muita palveluita. Valtaosa Lounean valokuituliittymän ostajista tilaakin samalla häiriöttömän ja eniten teräväpiirtoa tarjoavan kaapeli-TV:n.  Aito kaapeli-TV toimii ilman lisähankintoja lähes TV:ssä kuin TV:ssä ja yhdellä kuukausimaksulla katat kodin kaikki TV:t. 

Kaikki operaattorit eivät kuitenkaan tarjoa kaapeli-TV:tä mm. tuotantoteknisistä syistä johtuen. Tilalle tarjotaan usein ns. IPTV-ratkaisuja. Käytännössä näissä voi olla sisältörajoituksia, esim. joitain suosittuja ilmaiskanavia ei voi katsoa suorana lähetyksenä. Saatat myös tarvita erillisen IPTV-digiboksin jokaiseen televisioon, ja boksin hinnan lisäksi voit joutua maksamaan ylimääräisiä kuukausimaksuja. Lisäksi palveluntarjoajasta riippuu mitä TV-sisältöjä on tarjonnassa, näetkö vaikka F1-kautta tai lätkän MM-kisoja lainkaan, edes rahalla.


Neuvo #3: Mieti kotiasi ja perheenne tarpeita kokonaisuutena. Riittävätkö suppeammat palvelut vai haluatko myös esim. A-luokan TV-palvelut?

 

Minkälaista palvelua saat asiakkaana?

Useimmille operaattorin taustoja tärkeämpiä ovat kuitenkin arkipäiväiset seikat: Missä kanavissa asiakaspalvelu toimii ja kuinka nopeasti puheluuni vastataan? Voinko hoitaa asioitani, muuttaa laskuni eräpäivää tai tilata nopeamman nopeuden liittymääni itsepalveluna verkossa? Entä tekninen asiakastuki, tarjotaanko 24/7 palvelua? Mikä on näiden palveluiden mitattu asiakastyytyväisyys?


Neuvo #4: Kysy myyjältäsi myös asiakaspalvelusta, vilkaise operaattorin nettisivuilta mitä tästä kerrotaan. Hyvää asiakaspalvelua ei rakenneta tyhjästä aivan hetkessä.

Perttu Paloheimo Lounea

Perttu Paloheimo

tuotepäällikkö, kuluttajatuotteet ja -palvelut

Puhelinnumero:
029 707 0307
Sähköposti:
perttu.paloheimo@lounea.fi